No, kai tämän voisi jo ihan julkisesti kertoa... Meille tulee vavva! Tibbepoika.

Nimeltään hän on Karma. 

Tibicinan Lord of Karma.

Ensimmäisiä kuvia toissa viikonlopun sunnuntailta:


Ensimmäistä kertaa ulkona. Karma neljä viikkoa.


Karma tutustuu Hannuun.


Karma aidalla.


Karma selkäpuolelta.

Toisen koiran hankinta on pyörinyt enemmän ja vähemmän mielessäni jo viimeisen vuoden ajan.

Lähtökohta oli, että haluan pienemmän koiran kuin Hunka, enkä mitään palveluskoirarotua.

Alkuun mietin muun muassa serra de airesin paimenkoiraa ja portugalinvesikoiraa... Kunnes näin Brunon! En saanut silmiäni irti siitä pojasta.

Bruno on Rusasen Susannan kasvatti Tibicinan Glitter Unique, pentueensa ainokainen, ruskea-valkoinen poika.

Jo vuosi sitten minun oli ihan pakko tiedustella Susannalta, minkä verran näitä tämmöisiä ruskea-valkoisia tibbejä syntyy.

Kyllä niitä silloin tällöin syntyy, kertoi Susanna  ja sanoi, että myös hänen tuleviin pentueisiinsa saattaa hyvinkin syntyä ruskea-valkoisia.

Siitä se sitten lähti, kuten sanotaan.

Viimeisen vuoden ajan ollaan Susannan kanssa viestitelty kuulumisia ja minä olen pyöritellyt ajatusta omasta tibbestä... Heti alkuun ajattelin, että minun pojastani tulee sitten Kosma tai Karma. Mutta sitten mietin, että ovatkohan ne vähän liian tavallisia nimiä tibbelle. Tiibetiläiselle luostarikoiralle.

Tässä vuoden sisällä Susannalla ehti olla jo yksi pentue, mutta siinä kaikki pennut olivat musta-valkoisia, valko-mustia tai tricoloreja. Minä vain googlettelin ruskea-valkoisia ja välillä mietin jopa ulkomailta hakemista, mutta sitten ajattelin, että miksi lähteä kauemmas, koska Kajaanissa on ihan huippu kasvattaja, joka on luvannut minulle myös "jättipään" ;-)

Pääsiäisen aikaan Susanna sitten viestitti, että nyt ovat L-pennut syntyneet ja joukossa on yksi ruskea-valkoinen poika sinulle!

Apua! Nytkö se jo tuli?

Hyvästi onnellinen yhden koiran elämä, jota olen joka välissä ylistänyt...

Minulle tuli ihan oikeasti pentupaniikki.

Mutta miten taitavasti Susanna onkaan minua käsitellyt (ja kestänyt)! Ja minun jahkaamistani.

Olen kyllä kiinnostunut, mutta... mitenkähän minä selviän siitä turkin hoidosta... oppiiko tibbe sisäsiistiksi... kun minä olen kuullut, että jotkut kääpiökoirat eivät opi ikinä...

Mutta eihän tibbe mikään kääpiökoira ole!

Varovasti tiedustelin Susannalta, että oletko muuten miettinyt mitä nimiä pennuille...

"Sinun pentusi nimi on Tibicinan Lord of Karma. Alahan miettiä kutsumanimeä!"

???

Eipä tarvinnut enää paljon miettiä.

Siinä se on. Karma. Ota tai jätä.

Kun Susanna sitten (minua taitavasti lukevana ihmisenä) teki ehdotuksen, että "varataan pentu sinulle, mutta jos et ota, pidän sen itselläni", oli minun helppo sanoa kyllä!

Ja tässä sitä ollaan.

Karma on tulossa kotiin. Parin viikon päästä.

Tässä uusimmat kuvat viime sunnuntailta:


Ensimmäinen seisontaposetus.


Toinen kuva istualtaan.

Kyllä. Kyllä minua mietityttää, miten Hunka ottaa meidän uuden perheenjäsenemme vastaan.

Aluksi varmaan ihan innoissaan, mutta mitä sitten, kun Hunka huomaa, että tämähän perhana jääkin tänne...

Huolistani huolimatta uskon ja luotan Hunkaan.

Jään tämän viikon jälkeen lomalle ja ajattelin, että kävisimme Hunkan kanssa muutaman kerran Karmaa katsomassa... ja sitten, viimeisellä katsomiskerralla, otamme sen mukaamme...

- - -

Tiibetinterriereistä sanotaan, että ne ovat hyvän onnen tuojia...

Karma (buddhalaisuudessa)

 

Karma tarkoittaa syytä ja seurausta. Karma ei tarkoita kohtaloa eikä sattumaa. Mitkään korkeammat voimat, kuten jumalat, eivät määritä kenenkään kohtaloa. Kaikki, mitä ei ole vielä tapahtunut, voidaan muuttaa.

Karmalla tarkoitetaan mieleen kylvettäviä vaikutelmia. Vaikutelmat ovat vahvimpia, mikäli neljä asiaa kohtaavat:

  • On oltava tietoinen tilanteesta, on ymmärrettävä, mitä on meneillään
  • On toivottava muutosta tilanteeseen, on oltava motivaatiota
  • On tehtävä muutos tai pantava muutos toimeen
  • On oltava tyytyväinen jälkikäteen

Oleellista karman kannalta on mielentila, jossa toimitaan. Tekoja seuraavissa tilanteissa koetaan sama tunnelataus kuin vaikutelmia luodessa. Mikäli motivaationa on auttaa ja olla hyödyllinen, niin on käytännössä vaikea tehdä pahoja virheitä.

Haitallisista vaikutelmista voi päästä eroon neljän askeleen avulla:

  • On ymmärrettävä, että jotain on vialla
  • On muutettava käyttäytymistä tai käytettävä meditaatioita, jotka puhdistavat alitajuntaa
  • On päätettävä olla toistamatta samaa virhettä uudestaan
  • On pyrittävä tekemään päinvastaisia asioita

Karma pitää otteessaan kunnes saavuttaa vapautumisen eikä asioita ota enää henkilökohtaisesti. Tällöin myös jälleensyntymän voi valita vapaasti.

(Lähde: Wikipedia)